středa 11. dubna 2012

Vysoká nebo nízká VŠ?

Přiznávám se, že jsem vždzcky měla idealistické představy o tom, jak to chodí na vysokých školách. Je dost možné, že moje představy byly do velké míry ovlivněny americkými filmy a tamějším pohledem na studium.
No a tak nějak jsem očekávala více nežli dostávám. Ale jak ke svému překvapení zjišťuju není to tak jen na mé fakultě (ikdyž ta vévodí). Některé věci jsou stejné všude. Například vstřícnost studijního oddělení, to je stejné všude.
Co mě dožírá v poslední době (omlouvám se, už zase trapčím se svou bakulí) je to, že nám vlastně nikdo neřekl co a jak. Na webu fakulty sice je, jak má vypadat přední strana, ale není to příliš kvalitně a přehleně zpracováno. A něco tak důležitého jako citace a jak s nimi vůbec na webu k nalezení nebylo.
Co je ale všude stejné je to, že lidé po střední škole jdou na vysokou a tam již chtějí citace podle české státní normy bůhvíkolik. Jenže na středních se často nic dlouhého nepíše a citace pokud se dělají tak stačí mít vzadu seznam literatury. To, že musí být odkazy v textu, že parafrázování je též citace se jaksi nikdo nezmínil. A přitom hned v prvním semestru prvního roku jsme měli psát 8 normostran o něčem a správně citovat. Naštěstí jsme měli dostatečně osvícenou vyučující, která pochopila, že my mladí a hnedpostřední nevíme a neumíme a neseřvala nás (jako to udělala u druháků atd).
No a o tom, jak jedna ruka nevím, co dělá ta druhá už ani nemluvím. To je tu na denním pořádku.. A taky to co je z velké části i moje chyba a to je, že se mění podmínky za letu. Předem nikdo vlastně nevěděl, co a jak s mým oborem bude. Byl nový a nezavedený. A tak sice byl akreditační plán, ale nijak moc pevný... A tak se stalo, že mám státnice z teologie (asi kdzbzch to věděla nešla bych sem) a že se nám mění učitelé. Jsme takový testovací ročník. Když se zjistilo, že ten onen vyučujjící je tzv naprd tak ho nahradil jiný. Jenže nám tu naprd výuku nikdo nenahradí a tak ti, co jsou pod rok pod námi budou mnohem lépe vybavení do práce nežli my. Super no (ale tak to asi chodí všude a u všech nových oborů)

Co mi ale celkově vadí je to, že za VŠ je teď odsouhlaseno "zápisné" asi 3,5 tisíce za semestr. Co já chudinka chudá studentka budu dělat? (poprosím rodiče a oni mi to zaplatí? :D) Ale proč mám platit za něco, co má takovou úrověň jako tohle? K čemu mám platit škole, která mě toho moc nenaučila? Pro co jsem je to, aby byla omezena maximální délka studia a nešlo studovat bakaláře třeba 8 let (jako někdo, že?). A nešlo se opakovaně hlásit do prvních ročníků a dost často tak blokovat místo těm, kteří by se dostali místo nich a studovali řádně. Chápu samozřejmě prodloužení studia, přerušení ale 8 let už je moc. Taky jsem pro omezení počtu přijímaných studentů (tedy až poté, co přijmou mě :D) protože takhle je moc studentů na málo kvality...

No tak to je vše co mě v tuto chvíli napadá... Teď si jdu poslechnout jednu z našich na "vysokoškolské" úrovni učící magistru.

2 komentáře:

  1. ehm... víš co, buď ráda, že jsi nešla na soc.ped., to bys teprv prskala... jako já. Díky jakési "spolupráci" s vyšší odbornou školou na Evropský se víc jak půlku předmětů učíme tam, kde tedy vůbec nějak nepochopili, že my "z husitský" jsme vysokoškoláci a jejich přístup je takovej dost středoškolskej... a taky nás nic nenaučili ;-) ale v těchchle obor se stejně potřebný věci naučíš hlavně v praxi, jak zjišťuju.

    OdpovědětVymazat
  2. To se člověk dozví věcí ... ČSN byly zrušeny, takže citovat můžeš v podstatě jak chceš. Rád bych řekl "použij profesionální citovací nástroj", ale to není pro většinu lidí tak jednoduché... A abych Tě vyvedl z omylu: všude to takhle nechodí (aspoň ne na studijním nebo s informacemi o podobě BP), ale i tak má každá škola něco...

    OdpovědětVymazat