neděle 3. července 2011

Vinnetou

Včera (2.7. 2011) jsem po hrozně dlouhé době zase viděla film Vinnetou. Jako malá jsem se na něj dívala velice ráda, úplně si pamatuju, jak jsme s Míšou seděli každý v jednom z našich šedivých křesel, zakryti dekou se sloníky a koukali na Vinnetoua a jeho pokrevního bratra Old Shatterhanda.
Pamatuju si, jak jsme obdivovali tamější krajinu, až později jsem zjistila, že na filmovém plátně není krajina americká ale jsou to Plitvická jezera v Chorvatsku.
Uchvacovala mě odvaha indiánů, jejich relativně "spravedlivé" zákony (u Apačů je souzen stejně ten, kdo křivdu udělal jako ten, kdo jí nezabránil) a jejich láska k soukmenovcům a k přírodě.
Nezapomenu na Nšo-či, která se tak lehce zamilovala do tehdy ještě zajatce Old Shatterhanda a neváhala kvůli němu jet pro jeho bundu, aby dokázala jeho pravdomluvnost. Také na to, že byla ochotna se vzdát celého kulturního dědictví Apačů a jet do "města bílých tváří", aby tam studovala. Bohužel jí to však padouch nedovolil a ona tak společně se svým otcem, velikým náčelníkem, umírá.
Nezapomenu na to, jak jsem v posledním díle brečela a brečela když to s Vinnetouem nedopadne dobře. Doufala jsem, že ho Velký Mannitou zachrání i přes to, že střelné zranění, které Vinnetou utrpěl, vypadalo smrtelně.

Příští týden dávají znovu zfilmovanou knihu Karla Maye a já se, pokud budu mít tu možnost, budu velmi ráda dívat. Protože to jsou filmy, které jsem jako malá měla ráda a naivita ve mě se mě při nich snaží přesvědčit, že to podobně může fungovat i v dnešním světě. Že i zde zvítězí dobro (Vinnetou a Old Shatterhand) nad všemi možnými podobami zla a padouchy.

Žádné komentáře:

Okomentovat