středa 14. října 2015

Kanada

Ať to víte či nevíte, podnikla jsem výlet za velkou louži a strávila jsem tři krásné týdny v Kanadě.... Popravdě se mi zpočátku ta myšlenka moc nezamlouvala, ale postupem času a jistou mírou přemlouvání ze mnoha rozličných stran (včetně mých rodičů a hlavně přítulova bratra, který je v Kanadě od dubna) jsme se dopracovali k tomu, že tedy pojedeme. Pak se dlouho vybíral termín a nakonec po dlouhosáhlých debatách jsme si koupili letenky a 19.9. v 6:20 ráno odletěli směrem Amsterodam, kde jsme 5 hodin čekali na navazující spoj do Vancoveru. Zpáteční cesta nás čeká v pondělí (12.10) v 13:55 z Vancouveru a to tentokráte do Paříže, kde znovu strávíme pět hodin a pak do Prahy, kde snad dosedneme kolem třetí odpoledne v úterý (13.10).
Tak přesně tyhle letenky (Air France) nás stály, s pojištěním storna, 25 tisíc korun. Za tolik peněz nemám ani lyže a teď jsem se za ně dopravila přes půlku zeměkoule a snad se dopravím i zpět... (ačkoliv už teď vím, že se mi moc nechce)

V Kanadě jsem doteď strávila téměř tři týdny a musím uznat, že byly zajímavé a odlišné od mých předešlých dovolených. Je pravda, že nikdy předtím jsem neměla takhle dlouhou dovolenou v kuse..  Zážítky, které si odsud odvezu si budu pamatovat ještě dlouho. Ty ale v tomto článku vyprávět nebudu, protože jsem o Kanadě ještě nikomu nevyprávěla osobně (kromě rodičů drahého polovičky, kteří nás vyzvedávali na letišti... tedy jeho táta a mamku jsme pak potkali doma a chvíli vyprávěli), takže by nebylo pěkné, kdyby byli o ústní vyprávění zážitků ochuzeni.
Řeknu jen pár zajímavých faktů, které jsem v Kanadě pochytila:
  • Kanaďani jsou hrozně milí lidé. Jsou usměvaví, hodní a srdeční.
  • Kanadská příroda je naprosto nádherná a ačkoliv mám tu českou opravdu ráda, tak ta jejich je prostě dechberoucí. Obrovské lesy stromů starých kolem osmi sta let, divoká zvířata, vysoké hory a neuvěřitelně čistá voda (řeky, jezera, potoky,... i ledovce).
  • Divoká zvířata jsou v Kanadě všude. Na každém kroku je můžete potkat a to i ve městě. Kanaďané jsou na to zvyklí a pro turisty je to zajímavá zkušenost. Ale na druhou stranu cca 3 lidi ročně zemřou po setkání s medvěděm.
  • "Do not feed wildlife!" je sice dobrá rada, ale on si wildlife najde cestu. Nám třeba krkavci jednou sebrali ze stolu namazaný chleba s máslem a jindy máslo celé (asi 400g másla z tašky). Takže je dobré nejen dávat pozor na medvědy, ale na všechny zvířata včetně ptáků :D
  • Vancouver je multikulturní město, kde je velice pokromnu opravdových rodilých Kanaďanů. Naopak je tam hodně cizinců všech možných národností.
  • Evropská auta jsou malá. Ať je to sebevětší a v Evropě nám to příjde velké auto, na Kanadské dodávky a jejich "vany" to prostě nemá. Je to jako když máte nějaké auto ve verzi "kombi" a porovnáte ji s autem Smart. Prostě malé :D
  • Kanaďani mají velice drahé ubytování a bydlení obecně (nájmy, hypotéky,..)
  • Průměrná vzdálenost mezi Kanadskými městy je cca 100km a vzdálenost pump je cca 200km, takže je dobré mít tyto dvě věci na paměti.
  • Benzín (a nafta, ta je ale méně častá) je v Kanadě docela levný oproti Čechám a každý tak jezdí autem (hlavně kvůli vzdálenostem).
  • Mají tam trošku jiné dopravní předpisy. Liší se jen málo, například ikdyž máte na semaforu červenou, lze (pokud dáte přednost ostatním) zabočit vpravo. I samotné umístění semaforů je jiné, než v evropě (v Kanadě jsou až za křižovatkou). Také mají jiný systém autoškol- mohou řídit od 17 let (pod dohledem držitele řidičáku), poté udělají test a pokud projdou mohou řídit již sami, ale se znáčkem N. Toto "N" mají na dva roky, pokud za tu dobu neudělají žádný přestupek, tak jdou k testu a k jízdám. Pokud projdou testem a jízdami dostanou již řidičák. Pokud ovšem v "N" období udělají přestupek, doba vození tohoto označení se o 2 roky prodlužuje.
  • Také pro cizince je nutno vědět, že Mezinárodní řidičák (který si vyřídíte tady v Praze) v Kanadě uznávají pouze 3 měsíce. Pak si musíte udělat řidičák jejich (udělat test a jízdy) a ten mezinárodní a český vám zabaví.
  • V září a hlavně v říjnu už končí letní turistická sezóna (na většině území) a proto někeré kempy zavírají a otevřou zase na léto.
  • Mají také Díkůvzdání, které letos bylo 12.10. a předchází mu výprodej zimních věcí- tzv. Turkey sale. A na tomto výprodeji se dají sehnat opravdu zajímavé věci... také tam funguje tzv. swap lyží, což je takový bazar použitých lyží. Podobný swap je i na jaře, akorát s koly.
  • Kanada je ráj pro příznivce cyklistiky, hlavně té horské (MTB) a nejvíce pro blázny, co chtějí hrozivé sjezdy a skoky. A v zimně pak ráj pro lyžaře, akorát Kanaďané příliš nejezdí po sjezdovkách, ale spíše mimo ně.
  • Veřejné záchody v kanadě jsou zadarmo (všude) a to i na odpočívadlech. Tam často bývají suché, ale mají tam antibakteriální gel na ruce. Většina záchodů je čistá, ale jsou trošku odlišné než v Evropě- jsou totiž o něco více napuštěné vodou.
  • V České spořitelně mě strašili, že některým jejich klientům v Kanadě nebrali debetní kartu, ale vyžadovali pouze kreditní. Já takovou zkušenost nemám. Naopak moji kartu všude brali a dokonce i farmář měl terminál a karty přijímal. Pouze v jedné restauraci se mi stalo, že měli limit placení kartou od 5 CAD (= kanadské dolary).

(14.10.)
Byla to jedna z nejlepších dovolených, které jsem měla tu možnost prožít. Byla to nejdelší dovolená, byla jsem nejdále a utratila jsem za ní nejvíce peněz (ani nechcete vědět kolik)
Ale popravdě stálo to za to!